Després del Tríptic que l’ha fet mundialment coneguda, Eva Baltasar torna amb una nova heroïna, que ho ha perdut tot i, per sobreviure, neteja cases: però, dins d’elles, ningú sap què fa quan es queda sola.
Ocàs i fascinació aborda un tema que no pot ser més d’actualitat: el risc, per a molts joves suposadament preparats, de no tenir els recursos necessaris per viure. El perill de trobar-se al carrer, sense sostre i sense feina. El terror de convertir-se en algú que els altres ni tan sols veuen, i que el “pacte social” esclafa una vegada i una altra. Construïda en dues parts, ha sotragat molts lectors i el seu enigma final dona peu a grans converses. És un conte de Nadal de terror on no hi falta el mantell blau de la Verge ni cap dels elements de la Nativitat: ¿voleu buscar-los amb ella?
N’han dit
“El que llegeixo en Baltasar és un crit desesperat i lucidíssim d’alerta: o ens ajudem de debò o la gran majoria podem caure al pou.” Blanca Llum Vidal a Catorze — Baltasar explica que «la mort deu ser això, haver-se quedat sense lloc»
“Ocàs i fascinació és un relat en dos temps en què Eva Baltasar aconsegueix que el lector se submergeixi en un cataclisme, en un malson d’una saturada concentració de dolor, en el foc de l’infern.” Ponç Puigdevall a El País — Eva Baltasar ens submergeix en el foc de l’infern a ‘Ocàs i fascinació’
“Les dones de Baltasar no tenen cap lligam amb la comunitat ni, encara menys, amb elles mateixes.” Núria Bendicho a Catorze — Les dones d’Eva Baltasar
“La protagonista voldria tenir una vida corrent sense renunciar al sentiment de tristesa davant del món i això la fa psicològicament i moralment complexa.” Julià Guillamon a La Vanguardia — Les lleis de la selva
“Quina habilitat, la de Baltasar […] per capturar la precarietat actual.” Anna Guitart al Diari ARA — La precarietat de l’Eva Baltasar
Entrevistes
“La narradora diu que una abraçada no et salva, però t’infon l’ànim de salvar-te. Cal aquesta xarxa perquè la protagonista és una dona que no en té. Hi ha gent que no té xarxa.” Marta Aliguer entrevista Eva Baltasar a Núvol — Eva Baltasar: «Una abraçada no et salva, però t’infon l’ànim de salvar-te»
“Hi ha gent amb carrera i amb feina que no es pot pagar un lloc per viure, llicenciats de quaranta anys que han de compartir pis.” Eva Piquer entrevista Eva Baltasar a Catorze — Eva Baltasar: «Em vaig enamorar d’un personatge meu i em vaig divorciar»
“En aquesta novel·la potser m’he acostat al miracle de la vida per mitjà d’una simbologia religiosa.” Anna Zarea entrevista Eva Baltasar a VilaWeb — Eva Baltasar: «Jo en una altra vida vaig ser monja»
“Les ciutats fabriquen solitaris i els obliguen a conviure.” Jordi Nopca entrevista Eva Baltasar al Diari Ara — Eva Baltasar: «Cada vegada hi ha més gent amb estudis i feina que ha de viure al carrer»
Xavier Graset entrevista Eva Baltasar al Més 324.
Eva Baltasar visita Al cotxe! — Eva Baltasar: «Si escric una novel·la i no m’enamora, la llenço.»