Retorn a Haifa

A les seves nouvelles Gassan Kanafani trena dues realitats aparentment irreconciliables: la ràbia contra l’ocupant que t’ha negat la pàtria i la consciència que aquest ocupant podria ser el teu igual. Aquest llibre prim il·lumina com pocs el conflicte entre Israel i Palestina.

A Retorn a Haifa un matrimoni retroba casa seva després de la Nakba, la “catàstrofe” que va expulsar els palestins del seu país. Els carrers per on condueixen semblen els de sempre, però tornen per conèixer el fill que van haver d’abandonar quan els soldats israelians prenien la ciutat. Si la peça que obre el volum conté tota l’amargor per la Palestina perduda, els tres protagonistes d’Homes sota el sol van cap a un futur tan inclement com el passat. Emigren a Kuwait a la recerca d’una salvació individual que els converteix en carn de negoci per als passadors clandestins.

“A Retorn a Haifa veiem el crematori amb els ulls de les víctimes de les víctimes” ha dit Elias Khoury.

“Ara que el conflicte a Israel i Palestina ha revifat amb tota la seua cruesa, Club Editor publica dues obres clau escrites en aquest racó del Pròxim Orient en els últims cinquanta anys: El poeta de Gaza i Retorn a Haifa.” Àlex Milian al TempsClub Editor recupera un clàssic palestí i un d’israelià