Mestissa / eBook
  • Pàgines: 224
  • Llengua original: Anglès

Mestissa / eBook

Ara que la violència post-colonial incideix en la nostra societat, surt en català un dels textos fundadors de la literatura aborigen canadenca. Una relectura del mite americà. Sortida simultània en castellà a Tránsito Editorial.

Mestissa és el primer llibre d’una activista del Canadà, filla d’aborígens i de colons europeus. Narra la infància i joventut de Maria Campbell, una dona que fa tentines per un món de minories. Víctima de l’opressió racial i de la seva condició mestissa, aquí blanca, allà índia, Campbell veu com la seva cultura es perd en nom del “progrés” i d’una societat que no suporta la diferència.

El testimoni íntim de Campbell va acompanyat d’una qüestió col·lectiva: el genocidi colonial. La història de Mestissa és dura. La pobresa, la prostitució, les agressions dels homes, la segregació racial o l’addicció a les drogues són omnipresents en un relat nu de tot efectisme. Darrere hi ha els anys de qui ha superat el rancor. I una literatura tendra i càlida només a l’abast dels escriptors que tenen de debò alguna cosa per transmetre.
Mestissa va publicar-se el 1973. La seva traducció al català s’ha fet amb la nova edició del text que recupera el capítol censurat en què Campbell és violada per un agent de la policia. No és casual que coincideixi amb els moviments #MeToo i #BlackLivesMatter, quan el Canadà reconeix les víctimes d’abusos sexuals comesos contra dones indígenes.

> eBook
Escriure com a mestissa: Maria Campbell conversa amb Gemma Ruiz, en el marc de la retrospectiva Kentridge al CCCB.

“Ese «vosotros» también nos incluye a nosotros, nosotras, las lectoras de este país en este 2020 nefasto. Porque es un texto que nos interpela y considero que lo hace por dos motivos. Por una parte, la voz íntima y pausada, la belleza de la forma narrativa de Campbell, heredera de la tradición oral de su pueblo, nos envuelve desde el primer momento. Es la historia de una vida casi devastada –pobreza, violencia sexual, autodestrucción, tentación del suicidio– pero en la que también hay espacio para el amor, la ternura, el humor y la esperanza. Si no fuera así, si no hubiera algún tipo de contrapunto en su vida a tanto dolor, no habría llegado a escribir su testimonio y a convertirse en una de las más importantes activistas indígenas de Canadá.” Edurne Portela a La Marea — Mirada mestiza

“És per això que Campbell demana posar atenció al propi territori per tal d’adonar-nos quin tracte fem nosaltres mateixos cap a la diferència dins el país, ja que aquesta serà la manera com s’acabarà tractant l’estrany de fora. “Els homes espanyols tractaven malament les dones indígenes perquè ja maltractaven les seves dones espanyoles”, exemplificava Campbell, tot reivindicant la necessitat d’un judici autocrític.” Berta Galofré Claret a Núvol — Maria Campbell, la dignitat indígena

Recomanacions de Sant Jordi a Time Out – Els 27 millors llibres per regalar aquest Sant Jordi 2021

Entrevistes