L’obra més surrealista de Mercè Rodoreda, on utilitza l’horror i el fantàstic per parlar del real: un manual de sedició explicat com un conte de fades.
En un lloc indeterminat viu un poble sotmès a una llei que vetlla per destruir tota forma de desig. Els personatges se senten amenaçats per éssers que no han vist mai i per una primavera que ho canvia tot. Un noi de catorze anys, en el moment de fer-se home, comença a rebel·lar-se i sembra la llavor d’una guerra civil.
La mort i la primavera és la novel·la que Rodoreda volia convertir en la seva obra mestra, i la més autobiogràfica de totes: és on mostra també la seva cara més intrèpida. En comptes dels escenaris familiars, s’inventa un univers inquietant en què les abelles i el riu tenen enteniment, mentre que els éssers humans semblen monstres. Per això és tan real: és l’experiència íntima de la vida que Rodoreda ens deixa en el seu esplèndid testament literari.
Nova edició revisada per Arnau Pons. Inclou el seu assaig Editar el misteri sobre la novel·la pòstuma de Mercè Rodoreda.
N’han dit
“Tratar de resumir la trama de La muerte y la primavera es complejo porque la novela es más un estado de ánimo, un tono, una elección de palabras, un cuento de hadas macabro; también es una historia con principio y fin, con desarrollo, y su conclusión desoladora, pero lo importante es cómo está contada esta desdicha y la iniciación de niño a adulto del narrador también sin nombre.” ─ Mariana Enriquez en Página 12
En esta novela, lo agonístico se une a fenómenos de orden no humano, operando en tándem y devolviendo una relectura para pensar en torno a sus sutiles efectos: “me daba miedo que el aire, al vaciarse del estorbo que era yo, se enfureciese y, transformado en viento, soplara tan fuerte como soplaba en invierno, que casi se llevaba por delante las casas, los árboles y la gente”. ─ Raul A. Cuello en Revista Otra Parte
Del dossier Rodoreda gore, Cultura/s, La Vanguardia: La pel·lícula que mai no va existir, Agustí Villaronga
Vull la negra nit, Arnau Pons
Mirall sencer, Maria Bohigas
Desahucio de una sociedad totalitaria, Andreu Jaume llegeix La mort i la primavera per al “Babelia” d’El País
Rodoreda explica com es cala foc a un poble, Gustau Nerín a El Nacional
“La mort i la primavera”, una novel·la sobre la sedició, Montse Serra a Vilaweb
Muerte y primavera de (otra) Rodoreda, Carles Geli a El País
Reeditada “La mort i la primavera”, la novel·la maleïda de Mercè Rodoreda, Josep Massot a La Vanguardia
Club Editor llama a entrar en el mundo Rodoreda a través de “La muerte y la primavera”, d’EFE a La Vanguardia
La primavera esguerrada, Marina Porras a La Llança
“La mort i la primavera”, el llibre més estrany de Mercè Rodoreda, Ernest Alòs a El Periódico
La mort i la primavera, Llibres per escoltar de Montse Camps a Catalunya Ràdio
“La mort i la primavera”, el tresor ocult de Mercè Rodoreda, Jordi Nopca a Diari Ara
La muerte y la primavera, ressenya de Josep Maria Nadal Suau a El Cultural
La cara més sediciosa de Mercè Rodoreda, Esteve Plantada a Nació Digital
Entrevista de Xavier Grasset a l’editora Maria Bohigas al Més 324
Rellegir Rodoreda a la llum de “La mort i la primavera”, Clara Moliné a Núvol
Calia una idea forta de país, Isabel Sucunza a La Llança
L’exili, Xavier Grasset a El Punt Avui
La llibertat segons Rodoreda, ressenya de Jordi Llavina a l’Ara Llegim
La mort i la primavera llegida per Mar Gómez Glez a Revista Ñ
Una novela de amor y de soledad infinitas, Eduardo Jordá al voltant de com es va escriure La mort i la primavera a El Ministerio de CTXT
The Book That Terrified Neil Gaiman. And Carmen Maria Machado. And Dan Simmons, Vi Khi Nao a The New York Times.
“Sobrecogedora, poética, dotada de una fuerza que podría rozar la locura, llevar a la locura, desencadenar la locura…” ─ Mercedes Álvarez en Clarín, Revista Ñ
Llistes
Entre els millors llibres de 2017 segons Míriam Cano a Els experts
La mort i la primavera entre els clàssics a recuperar aquest 2018 segons La Voz de Galicia
Entre els millors llibres de 2017 segons El Periódico
Entre els millors llibres en català de 2017 segons El Periódico
Entre els millors llibres de 2017 segons el Diari Ara
Millor llibre de 2017 segons Anna Carreras a La Llança